Forum Home

Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
> Info: Drakars Vila - Kovenantsed och Stadgar
Sarel
post 11:27, 2012-01-24
Post #1

Group: Spelare
Member No.: 1

Kovenantsed

Jag, namn, anhåller om att bli accepterad till Drakars Vilas kovenant. Jag gör så av egen fri vilja, utan några influenser utifrån; ingen magi eller mundäna krafter tvingar mig hit idag. Jag förstår att mitt liv är förverkat om detta eller någon annan del av min ed skulle visa sig falsk. Jag står här, med full vetskap om vad jag gör.

Jag svär vid min Gåva, mitt liv och allt jag håller kärt att jag är namn, och att jag inte farit med osanning om mitt förflutna och vem jag är. Jag svär på att jag aldrig har haft umgänge med eller bistått demoner eller diabolister, och att jag aldrig kommer att göra det. Jag förkastar härmed alla tidigare eder, förpliktelser och lojaliteter, bindande eller inte. Jag börjar om på nytt, och ger mig själv fullt ut till Drakars Vila. Jag förstår vad allt detta innebär, och accepterar alla termer i kovenantets stadgar nu och för all framtid.

Från denna dag skall Drakars Vila vara mitt hem. Jag lovar att hålla Drakars Vilas mål som mina egna mål. Dess allierade är mina allierade, dess fiender är mina fiender, dess rikedomar mina rikedomar och dess motgångar och bekymmer såsom mina egna. Jag svär att aldrig spionera på mina kovenantsbröder och –systrar, eller deras affärer, med hjälp av magi. Jag svär att aldrig ofreda det fagra folket, då jag inte vill utsätta mina kovenantsbröder och –systrar för deras vrede och hämnd. Jag svär att aldrig, vare sig genom handling eller overksamhet, tillåta Drakars Vila att komma till skada, oavsett om denna skada skulle vara fysisk, magisk, andlig, ekonomisk eller social.

Jag svär att aldrig avslöja någon information om Drakars Vila för utomstående utan tillstånd från kovenantsrådet. Ej heller ska jag representera Drakars Vila inför andra, skriva under bindande kontrakt eller svära eder som påverkar dess medlemmar eller välgång utan att först ha givits tillåtelse till detta av kovenantsrådet. I alla avseenden ska jag upprätthålla detta mitt nya hems rykte och heder, och sätta dess välstånd före mitt eget.

Detta är min innerligaste och mest allvarsfyllda ed. Drakars Vilas liv är nu mitt eget.
Go to the top of the page

+Quote Post
Sarel
post 11:37, 2012-01-24
Post #2

Group: Spelare
Member No.: 1

Stadgar (ej färdiga)

Detta är stadgarna för kovenantet Drakars Vila, grundat den tjugoförsta december år 1853 enligt den kristna kalendern. Genom att underteckna dessa samtycker en magiker att följa alla regler och stipulationer, och att hedra och bistå sina kovenantsbröder och –systrar så gott han eller hon förmår.

Dedikation

Drakars Vila grundas för att ge styrka och stabilitet till unga magiker utan att tvinga dessa att svära sig till Hermesordern.

Medlemsskap

De grundande medlemmarna av Drakars Vila är såsom följer:
    Diana Drake
    Jesse Drake
    Mary Drake
    Mike Drake
    Silas Drake
    Walter Drake
Dessa ska alla ses som fullvärdiga kovenantsmedlemmar och medlemmar av Rådet.

Ingen magiker ska vara en medlem av Drakars Vila som även är medlem av Hermesordern. En medlem av Drakars Vila som upptas i Hermesordern skall uteslutas från Drakars Vila och mister omedelbart alla privilegier som tillkommer kovenantets medlemmar. Därtill skall avfällingen dräpas, på det att denne inte avslöjar några av kovenantets hemligheter för Ordern.

Alla magiker äger rätten att ansöka om medlemsskap i Drakars Vila, förutsatt att de inte är medlemmar av Hermesorden. Vid ett majoritetsbeslut taget av Rådet må magikern antas som Kandidat.

En Kandidat kan ansöka om fullvärdigt medlemsskap efter att ha spenderat minst tolv månader som Kandidat. Denna ansökan skall inlämnas i god tid innan vinterrådsmöte. Vid denna tidpunkt skall rådet genom majoritetsbeslut bestämma huruvida Kandidaten skall erhålla fullvärdigt medlemsskap eller inte. Om rådet nekar fullvärdigt medlemsskap kan antingen Kandidaten själv eller någon annan medlem anhålla om ytterligare en prövoperiod som Kandidat. Beslut om ytterligare prövoperiod måste vara enhälligt.

Om en Kandidat varken blir accepterad som fullvärdig medlem eller får sin prövoperiod förnyad är denne att räkna som utesluten ur kovenantet.

Medlemmar i kovenantet, inklusive grundande medlemmar, behåller rätten till all tidigare ägd egendom som inte specifikt överlämnats till kovenantet, inklusive viskällor. Alla texter som inte specifikt exkluderas måste göras tillgängliga för kovenantet vid behov, även om de fortfarande tillhör medlemmen.

Skulle en medlem dö utan att ha någon arvinge tillfaller alla dennes ägodelar och tillgångar kovenantet.

Varje medlem, fullvärdig eller kandidat, som inte står i skuld till kovenantet, har rätten att lämna kovenantet i början av ett vinterrådsmöte. Alla privilegier och rättigheter är därmed förverkade. Om en medlem vill lämna kovenantet men står i skuld till detta, kan han eller hon betala tre bönder vis för varje säsong han eller hon är skyldig. När vis har betalats, eller en alternativ betalning godtagits av rådet, kan medlemmen fortsätta sitt utträde.

När en medlem lämnar kovenantet behåller kovenantet alla fordringar på resursskulder, och tar tillbaka all egendom utlånad till medlemmen. Om inget annat beslutas av rådet måste den utträdande medlemmen utrymma kovenantets lokaler och ta bort sitt sanctumsigill från sin dörr innan året är slut.

Rådsmöte

Drakars Vila styrs av Kovenantsrådet, som gemensamt fattar beslut rörande kovenantets väl och ve.
Kovenantsrådet skall träffas minst en gång per år, på vintersolståndet. Detta vinterrådsmöte skall äga rum från kväll till gryning, då ritualen för Härdens Beskydd skall utföras.

Motion eller diskussionspunkt för vinterrådsmöte skall lämnas in senast den 1 oktober samma år, detta på det att medlemmar som ej kan närvara på vinterrådsmöte ska ha möjlighet att fatta ett beslut i frågan.

Ytterligare möten kan om så behövs kallas genom att slå på den gong-gong som står utanför rådssalen. Vid ett slag sker möte efter middagen samma dag. Vid två slag står mötet en timme senare. Vid tre eller fler slag, något som ej bör missbrukas, sker mötet omedelbart.

Alla fullvärdiga medlemmar äger en röst på rådsmöten. Denna röst kan inte överlåtas åt någon annan, men kan vidarebefodras (i de fall magiker inte själv kan närvara på mötet) via sluten röst inlämnad till notarie. Dessa ska vara förseglade och får ej öppnas innan röstning sker.

Röstning sker öppet om ingen begär en sluten röstning. Disceptatorn avgör i vilken ordning medlemmar röstar, men vidarebefodrade röster läses alltid upp först.

Sluten röstning sker genom att alla skriver ned sin röst på en lapp som lägges i en behållare. Disceptatorn läser sedan upp valsedlarna.

Uppdrag

På Drakars Vila finns även ett antal arbetsuppgifter, var och en av dessa med sina egna rättigheter och skyldigheter.

Disceptator
  • Disceptatorn har till uppgift att styra upp Rådets möten. Han eller hon är den som tar emot motioner till nästkommande rådsmöte från övriga medlemmar, och är den som på möten leder övriga rådsmedlemmar genom dagordningen.
  • Disceptatorn har rätten att avbryta en diskussion som pågått för länge och be att ett beslut fattas i frågan.
  • Vid oavgjord röstning äger disceptatorn utslagsröst.
  • Disceptatorn för primärt kovenantets talan i diskussioner med andra magiker och andra kovenant. För att undvika att uppvisa en splittrad front bör övriga närvarande medlemmar följa disceptatorns instruktioner och låta bli argument.
  • Disceptatorn skall ansvara för maktutövning och fatta beslut för kovenantet i nödfall, tills det är rimligt och möjligt att begära ett råd. Vid dylikt råd skall disceptatorn stå till svars för de beslut som fattats.
  • Disceptatorn sitter tills dess att kovenantets medlemmar beslutar att någon annan skulle utföra uppgiften bättre, eller tills disceptatorn själv avsäger sig sin post.
Notarie
  • Notarien har till uppgift att föra anteckningar om viktiga beslut och se till så att dessa anteckningar är lättillgängliga för alla kovenantets medlemmar.
  • Notarien är den som tar emot slutna röster från medlemmar som ej kan närvara vid rådsmöte.
  • Notarien sitter tills dess att kovenantets medlemmar beslutar att någon annan skulle utföra uppgiften bättre, eller tills notarien själv avsäger sig sin post.
Emissarie
  • Emissarien har till uppgift att primärt föra kovenantets talan gentemot övriga icke-mundäna parter.
  • För att undvika att uppvisa en splittrad front bör övriga närvarande medlemmar följa emissariens instruktioner och låta bli argument.
  • Emissarien sitter tills dess att kovenantets medlemmar beslutar att någon annan skulle utföra uppgiften bättre, eller tills emissarien själv avsäger sig sin post.

Studier

Varje medlem av kovenantet skall ägna en studiesäsong per år till arbete eller studier som först och främst främjar Drakars Vila. Det är acceptabelt att spendera fler studiesäsonger per år för att ha innestående ’säsongsarbeten’, men varje magiker får max ha fem säsongsarbeten innestående.

Varje magiker får studera magi under högst tre studiesäsonger per år. Undantag kan göras om syftet med studierna är att främja kovenantet och majoritetsbeslut fattas om det på midvinterråd.

Resurser

Hälften av allt vis som skördas tillfaller kovenantet, avrundat uppåt. Resten delas ut bland kovenantets medlemmar. I de fall medlemmarnas hälft inte går att dela jämnt läggs dessa i kovenantets förråd med en notering om att de finns som innestående medlemsvis, och används nästa midvinterråd för att uppnå en så jämn kvot som möjligt.

Vis som hittas på expedition bekostad av kovenantet tillfaller kovenantet. Vis som hittas på expedition som bekostats av enskild medlem tillfaller denna medlem.

Vid fynd av viskälla på kovenantsbekostad expedition tillfaller första skörden upphittaren.

Lån av vis och/eller pengar måste godkännas med ett majoritetsbeslut från kovenantets övriga medlemmar.

Övrigt

Kovenantet får ej stå utan magiker under en hel säsong.

Ändring av kovenantsstadgarna måste bifallas av en majoritet på två direkt efterföljande vinterrådsmöten.

Recifiens

En period av Recifiens (återuppbyggnad) kan förklaras genom majoritetsbeslut från rådet. Detta innebär att kovenantsrådet anser att kovenantet är i behov av ökade insatser från sina medlemmar. Recifiens får endast förklaras på ett ordinarie vinterrådsmöte, eller på ett möte där undantagstillstånd har framröstats.

Under en period av Recifiens måste varje medlem ägna en extra studiesäsong per år i kovenantets tjänst, och måste överlämna till kovenantet en fjärdedel av alla resurser funna på egenbekostade expeditioner, om det är rimligt och möjligt att dela på resursen.

Under en period av Recifiens får ingen utdelning ske från kovenantets magiska eller mundäna tillgångar, annat än vid enhälligt beslut av kovenantsrådet.

En period av Recifiens kan upphävas genom ett majoritetsbeslut från rådet. Detta innebär att rådet anser att kovenantet har tillräckligt med styrka och tillgångar för att stå på egna fötter. Innan frågan tas upp om att häva Recifiens måste kovenantet ha i sin besittning minst fem bönder av varje Konst i vis, samt en summa av tillräckligt många Rego- och Vim-vis för att kunna utföra Härdens Beskydd.

Disciplin och Straff
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Lo-Fi Version Time is now: 2026-01-14, kl 20:09